Tuesday 4 August 2009

resepi : ayam masak asam pedas

ni satu lagi resepi yg aku selalu try...xle susah sgt pun..1st time aku try..pergh!!mmg superb..slama ni aku dok pikir if asam pedas...mmg kene masak ngn ikan..xsangka plak ayam pun bleh masak asam pedas...maybe next time aku shud try gharuf plak masak asam pedas...camne la rasenye yerk..ni resepi yg aku amik dr intenet dan aku telah modify skit ikut suka aku....

bahan2:
ayam - ikut la brapa ramai nak makan...klu 2-3 org...stgh ekor pun dh lebih dr cukup kot...
terung - guna la dlm 2 biji...potong ikut suka hangpa camne nak potong
daun kesum - 2-3 helai jd la kot...kat sudan ni aku xguna pun mende alah ni..sbb xde org tanam hahaha
air asam jawa...
minyak skit...

bahan2 kisar:
cili kering - nk pedas buh la banyak...
bawang putih - 3-4 ulas
bawang merah - kat sini ada bwg besar jek so aku guna sebijik jer la..
halia
kunyit hidup
belacan..

camner nak wat:
tumiskan bahan2 kisar td smpi naik bau...lg xnaik korang kene tgu je la dpan kuali heheheehe pastu masukkan ayam td...masak hingga nmpk mcm dh masak la...pastu masukkan terung ...then buh air asam jawa...nak bg banyak kuah..buh la air banyak skit...pastu tgu la smpi ala2 mcm nak mendidih la...pastu letak garam sesedap rasa...last skali masukkan daun kesum...pastu siap trus melantak...
selamat mencuba.....

1 comment:

  1. kalau masak lebih tu hello2 la blok 4-8-3 ni..heh..heh..

    ReplyDelete