Sunday 22 November 2009

mari memasak : mee kari

20 november 2009 - hari ni xkeje ... selalunyer ari ni aku n housemate akan masak spesel2 kat umah .. n kebiasaannya nasi la .. nasi beriyani la nasi tomato la ... tp ri ni tetibe tekak rasa nak makan mee kari la plak ... so aku pun start la cari bahan2 nak buat mee kari ni .... oleh kerana kat khartoum yg serba kekurangan ni kan ... maka ada gak le brg2 yg xdpt diadakan seperti fishball ... taugeh ... bawang kecik ... yg lain2 sume lengkap ...



mee kari - utk 3 org makan
bahan2 kari:
1. 1 biji bawang besar
2. 3 ulas bawang putih
3. cli kering - nak pedas taruk le banyak
4. rempah kari ayam - dlm 3 sudu besar ... buatkan pastenyer dulu ...
5. santan - gune serbuk peket jek ... pakai setengah cukup ler ..
6. ubi kentang - potong dadu - campak dlm kuah kari nti
7. ayam - 1 / 4 ekor ... potong kecik2
8. crab meat - suke aku ler nak tambah mende ni .. aku guna sbb nak gantikan ball2 jerk .. tp sedap wook
9. garam ikut rasa korang ler ....

cara2 masak (ikut cara masing2 la hehehe .. ni cara aku)

tumis bwg besar dan bawang putih ... xpyh lama2 then masukkan cili kering yg dh diblend td bersama kari paste ... tumis dgn api perlahan ... biar agak2 paste korang ni masak (kang tak masak sakit perut xjamin arr) ... . lpas tu ... masukkan ayam .. gaul le skali .... jgn lupe lak tambah air .. kang hangit plak tumisan korang tu sbb air kurang ... opss ... kentang dan crab meat pun dh bleh masukkan .. . pastu tambah air lg ... n last skali masukkan air santan ... pastu kacau ... korang kene la rajin kacau kari ni sbb xnak bg pecah minyak ..... bile dh agak2 mendidih ... buh la garam suke ati korang .... agak2 rase dh sedap ... tutup api ... siap ler ...




bahan2 aksesori:
1. 2 biji bawang besar - potong halus2 dan goreng ler ...
2. 1 buku tauhu - potong dadu n goreng ler .. jangan garing sgt
3. 5 batang cili merah - hiris halus2 ..
4. sawi - klu korang gile sayur .. gune le banyak .. toskan
5. 4 biji telur - rebus pastu potong 4 ... banyak le skit jdnyer kan ...



opss ... lupe plak .. since kat sini xde mee kuning .... aku terpaksa la guna spagheti ... so pastu ... aku rebus la plak spageti .... agak2 dh lembut ... tapiskan mee tu. . cuci balik dgn air sejuk .. n ready utk makan ... selamat mencuba







No comments:

Post a Comment