Sunday 22 November 2009

mari memasak : laksa penang ala rome

21 november 2009 - ari ni hari sabtu..keje suku hari...balik2 umah...aku kuarkan ikan makerel dr freezer...housemate aku tanyer...nak masak ape??aku jwb..entah...ape nak masak yek?...dia pun mencadangkan...kita buat laksa nak??aku tanye dia..kau tahu ke nak wat laksa??dia jwb tak...aku pun tak tahu gak...tp aku ckp..xpe..kite tgk resepi dan cara di intenet..pastu kita buat la suka hati mak bapak kita kan...so..aku pun explore la intenet dan jumpa la a few resepi...maka laksa aku ari ni hasil dr rojak resepi2 orang...cume tang mee tu yg spesel nya...disebabkan mee laksa mmg xde kat sini...seperti biasa...mee spagheti ler yg jd mangsa hehehehehe

bahan2 kuah laksa (utk 3 org):
1. 2 biji bawang besar
2. 3 ulas bawang putih
3. belacan - boh la banyak skit..sedap wook
4. 15 biji cile kering - br pedas...nak lg pedas..boh lg banyak hehehe
5. 6 ekor ikan makerel
6. bunga kantan - sebatang dua
7. daun kesum - 5-6 helai
8. garam
9. asam keping - 3-4 keping

cara2:
mule2 kau rebus dulu ikan makerel tu dlm beberapa minit...dlm masa yg sama korang dh bleh blend ler item 1 to 4 tu sekaligus....bile ikan2 tadi dh siap direbus...asingkan isi dgn tulangnya....oppss...air rebusan tadi jangan dibuang sbb nak guna balik utk buat kuah laksa...lepas tu...kau blend dulu isi2 ikan tadi...then asingkan...pastu..blend plak tulang2 ikan ni...dr tulang2 ikan ni..kita akan amik air patinya...utk menyedapkan lg kuah laksa korang...

so..dh setel sume...tuangkan bahan2 1 to 4 yg dh blend tadi ke dalam periuk...campurkan dgn air rebusan ikan tadi dan rebus....agak2 nak mendidih, masukkan ikan yg dh diblend tadi...dan tapis air pati hasil korang blend tulang2 ikan tadi...masukkan juga bunga kantan, asam keping dan daun kesum...kacau kacau kacau kacau dan kacau....biar lg beberapa ketika....dan masukkan garam secukup rasa korang ler....agak2 dh masak....tutup api...siap!!!

bahan2 aksesori:
1. 4 biji telur - rebus dan belah 2
2. 10 batang cili padi - dihiris
3. 4 batang cili merah - dihiris
4. 2 biji bawang besar - dihiris

last skali...rebus la spagheti...pastu..ready la utk mkn...selamat menerai...

3 comments:

  1. kesian...lapik magazine jerk bawah periuk panas tu...hahahahha

    ReplyDelete
  2. Koq masih pakai telur ayam. Padahal sudah ada ikan makarel-nya ?

    ReplyDelete